Minimum Viable Product

Een veelgehoorde term in de developer wereld is die van ‘Minimum Viable Product’. Populair gemaakt door de SCRUM-methodologie en het ‘agile’ werken. Het draait voor een groot deel om prioriteiten stellen. Functionaliteit die cruciaal is, altijd eerst ontwikkelen. De taken eerst uitvoeren die nodig zijn voor de levensvatbaarheid van je product.

Dat klinkt logisch, maar het proces om daartoe te komen is nog lang niet zo eenvoudig! De essentie van iets vaststellen, of het nou een product is of je eigen dagelijkse leven, is een pittige uitdaging. En die kom ik nu ook regelmatig tegen wanneer ik nadenk over de beste opzet van een programmeer-projectje.

Het doel van een MVP zou moeten zijn dat het een probleem oplost, oftewel een behoefte vervult. Want dat betekent dat het toegevoegde waarde heeft en dat andere mensen er dus baat bij hebben. Dit bepaalt uiteindelijk de levensvatbaarheid van je product/dienst en gemoedsrust. Want als jij alleen maar bezig bent met zaken die voor niemand toegevoegde waarde hebben, dan zul je daar niet de gewenste voldoening uit halen.

Terwijl ik hier vandaag over zat te filosoferen, schoot me ineens een simpele metafoor te binnen die het concept Minimum Viable Product (MVP) en de bijbehorende essentie goed beschrijft en die ik daarom graag even met je wilde delen.

Metafoor

Een simpel doch impactvol probleem ontstaat op het moment dat we moeten plassen/poepen. Wanneer we dit probleem voor het eerst op zouden willen lossen via een SCRUM-project (WCs bestaan nog niet), dan zouden als eerste moeten kijken hoe onze oplossing toegevoegde waarde kan bieden aan de mogelijkheden die onze doelgroep zelf al heeft.

De kern van het poepprobleem bestaat mijns inziens uit een aantal pilaren:

  1. Berging
  2. Billen afvegen
  3. Privacy
  4. Logistiek

Dit zijn de kernelementen van het poepprobleem die niet door iemand zelf eenvoudig kunnen worden geregeld en waar voor ons een kans ligt. Dit is waar wij meerwaarde kunnen leveren. Vanaf pilaar 1 is ons MVP al klaar, en kunnen we deze stapsgewijs nog uitbouwen tot meer toegevoegde waarde.

Stap 1. Berging

De werkelijke kern van ergens kunnen poepen is het kunnen ‘bergen’ van je uitwerpselen. Een plek waar niemand anders er direct last van heeft.

Als MVP zouden we dus eerst een gat kunnen graven waar mensen boven kunnen gaan hangen. Daarmee lossen we direct hun kernbehoefte op.

Stap 2. Billen afvegen (optioneel)

Onze doelgroep zal meestal geen vorm van papier bij zich hebben. Natuurlijk kunnen er blaadjes van de bomen worden verzameld, maar om onze toegevoegde waarde te vergroten en het ongemak van vieze billen te verkleinen kunnen we ons gat vergezellen met een washandje en een emmer water die we zelf dan regelmatig tussendoor verversen.

Stap 3. Privacy (optioneel)

Dit probleem bestaat uit het feit dat het in onze cultuur als vreemd wordt gezien om andere mensen te laten toekijken wanneer jij bezig bent met je grote boodschap. Dit is iets wat mensen binnen Nederland zeer hoog waarderen naar mijn idee en waar ik als bedrijf op in kan spelen.

Om dit probleem als MVP op te lossen, zou ik starten met het materiaal dat ik heb en daar een hokje/gordijntje van maken rondom mijn gat uit stap 1.

Stap 4. Logistiek (optioneel)

Om ons gat niet over te laten lopen zullen we moeten kijken naar een manier waarop het schaalbaar blijft, aangezien anders onze doelgroep erg veel last gaat ondervinden van ons gat.

Om dit in eerste instantie zo minimaal mogelijk op te lossen kunnen we ervoor zorgen dat we per 10 klanten ervoor zorgen dat het gat door ons geleegd wordt.

Stap 5. Evaluatie

Omdat we bij stap 1 al operationeel zijn (vergeet niet, er zijn geen concurrenten op dit moment :-)), zullen we waarschijnlijk al snel de stappen 2-4 als feedback terugkrijgen om ons product beter te maken. Dit is beter dan als we 2 jaar aan onze oplossing voor het poepprobleem gaan bouwen, er in de tussentijd simpele, concurrerende producten worden ontwikkeld, en onze oplossing uiteindelijk potentieel niet bevalt en we dus weer opnieuw kunnen gaan beginnen.

En zo hebben we wat mij betreft de kern en de grote meerwaarde van het denken in Minimum Viable Products! :-)

Ik hoop in de toekomst nog een aantal leuke tooltjes te gaan lanceren die vanuit deze gedachte gebouwd zijn en het leek mij handig om soms naar deze basisgedachte te kunnen refereren, wanneer er als feedback komt dat het product nog niet superfancy gedesigned is :-).

Ik geloof er namelijk in dat de #1 behoefte van mensen ligt bij het feit dat het probleem wordt opgelost (gat), en we niets hebben aan een supermooi ontworpen WC-hokje, waarbij ze het gat in het midden vergeten zijn.

Hoe denk jij erover? :-)

Nieuwe inspiratie

Schrijf je in en ontvang maandelijks de laatste teksten en gedichten van de man zonder jas :-)