Werk vs Meta werk

Er zijn twee soorten werk te benoemen: ‘werk’ en ‘meta-werk’.

Werk is het daadwerkelijk toevoegen van waarde voor de eindgebruiker / doelgroep. Meta-werk is alles om werk heen, dat er voor moet zorgen dat het werk zelf zo effectief en efficiënt mogelijk verloopt.

De valkuil

We dompelen onszelf soms onder in meta-werk, terwijl er weinig tot geen werk wordt uitgevoerd. We verliezen onszelf in strategie, analyse, discussie en vergaderingen en vergeten onze toegevoegde waarde.

Ik ken dit fenomeen goed vanuit mijn werk als online marketeer. Ik denk na over de diverse informatiebehoeftes van de bezoeker en hoe deze in de website beantwoord moeten worden. Ik kijk naar de zoekopdrachten die potentiële bezoekers invoeren in Google en hoe we hier zo goed mogelijk op in kunnen spelen om tot een relevante pagina te komen. Ik maak concurrentieanalyses om te zien wat we kunnen leren van de concurrentie en hoe we deze input kunnen gebruiken om tot een betere website te komen.

Dit is allemaal meta-werk. Handig ter ondersteuning van het ‘echte werk’, maar op eigen benen zonder resultaat. En het ‘echte werk’, dat is afzien. Ondernemers die ik ondersteun vinden het namelijk lang niet altijd leuk om weer nieuwe pagina’s aan te maken en nieuwe onderwerpen te belichten. Ze blokkeren en maken geen tijd voor dit deel van het werk. En zo stranden trajecten regelmatig in een impasse waarbij we alleen maar meta-werk verrichten, en logischerwijs geen resultaat hiervan zien.

Ik faal regelmatig bij het omzetten van meta-werk naar echt werk, en denk dat dit een maatschappelijk patroon is.

Meta-werk in bredere context

We zien meta-werk overal om ons heen. Van het aanschaffen van een fitness-abonnement tot het kopen van het PowerBootCamp in 50 dagen slank dieet tot het volgen van een online cursus, allemaal meta-werk. Meta-werk schetst een tijdelijk gevoel van voldoening, omdat we onszelf inbeelden hoe fijn het zou zijn als we het resultaat bereikt hebben dat in het meta-werk beschreven wordt.

Maar het echte werk moet nog gedaan worden. En daar is motivatie, doorzettingsvermogen en zelfdiscipline voor nodig. We moeten bewaken dat we onszelf niet verliezen in lezen, kijken en overleggen. We moeten werken en de focus leggen op tastbare uitkomsten. Uitkomsten voor de doelgroep, voor degenen die je probeert te helpen.

Geen woorden maar daden.

Nieuwe inspiratie

Schrijf je in en ontvang maandelijks de laatste teksten en gedichten van de man zonder jas :-)